Manuela Scripcariu: ,,Bucovina este destinul meu"

Manuela Scripcariu: ,,Bucovina este destinul meu”

„Bucovina este destinul meu!”, așa ai declarat pentru intervio.ro, dar cum ai ajuns la acest destin, doarece oamenii caută o viață întreagă și se amăgesc că au găsit drumul pe care să meargă. Cine te-a inspirat? Cine te inspiră?

Proiectul ,,Discover Bucovina” a fost pentru mine un moment de conștientizare a ceea ce am devenit ca om și un mare semn că ceea ce am început practic dintr-o joacă să devină apoi un drum, sau așa cum îmi place mie să cred, destinul meu. Am descoperit că eu singură îmi creez viitorul fie conștient sau inconștient, eu dau direcția spre ce mă îndrept, eu am ales acest drum.

Nu știu ce va fi mâine, însă acum știu că acesta este chemarea mea și tot ce fac este să o urmez. Drumul până aici nu a fost ușor. A trebuit chiar să învăț de la zero un domeniu care îmi era străin, și deși de multe ori mi-am dorit să renunț pentru că lucrurile nu se dezvoltau pe cât de repede mi-aș fi dorit, iata-mă că sunt încă aici. Auzim peste tot că dacă ajungi să iubești ceea ce faci vei rezista pe termen lung chiar și celor mai grele provocări. De aici, aplicat la povestea mea, și proiectul ”Discover Bucovina” pot spune acum după 5 ani că așa este. Pasiunea te hrănește pe termen lung, și toată călătoria ta capătă altă însemnătate. Inspirația a venit și vine de peste tot, este imposibil în acest loc să nu fii motivat de ceva sau cineva.

Proiectul ,,Discover Bucovina” este închinat bunicii, dar cum era bunica? Ce te-a învățat ea? Care este lucrul cel mai de preț lăsat de la ea?

Nu sunt cuvinte suficiente pentru a vorbi despre bunica, îi datorez cele mai frumoase amintiri din anii copilăriei iar moștenirea cea mai de preț de la ea este că m-a învățat să iubesc oamenii, să văd binele mereu, chiar și atunci când viața poate fi mai grea, să fiu cu inima sus, să am credință că tot ce mi se întâmplă este mereu spre folosul meu.

Să vorbim puțin despre parteneriatul dintre furnizorii de servicii (hotelieri sau proprietari de restaurante), autoritățile locale și societatea civilă din Bucovina. Cum a evoluat el (parteneriatul) de la momentul nașterii Discover Bucovina?

În toți acești ani am reușit să atragem alături de noi furnizori de servicii care au înțeles valoarea muncii pe care o desfășurăm în promovarea, susținerea și dezvoltarea turismului din Bucovina și cât de mult contează pentru afacerea lor să se promoveze în mediul online cu ajutorul nostru. Ne-am propus să ajungem la cât mai mulți furnizori de servicii pe care dorim să le oferim soluțiile noastre de se dezvolta și crește calitatea serviilor oferite clienților.

Cum este văzut acest proiect de oamenii locului, de turiștii români și de cei străini? Ai observat o schimbare de atitudine a acestora pe parcursul acestor ani?

Nu știu cât prețuiesc oamenii din regiune munca pe care am desfășurat-o noi pentru promovarea Bucovinei, sau înțeleg ce presupune cu adevărat să te implici într-o activitate de acest fel, însă este îmbucurător să primim constant aprecieri pe pagina noastră de facebook, chiar și pe teren oamenii deje vorbesc din ce în ce mai mult despre Discover Bucovina.

Toate mesajele de susținere ne onorează și ne responsabilizează în același timp. Însă sunt și voci care ne critică, de multe ori nejustificat, bagatelizând toată munca noastră din online. Însă la un calcul simplu,  dacă îi spun cuiva că eu personal am petrecut peste 9200 de ore doar în online în ultimii 5 ani pentru promovarea Bucovinei, posibil să nu mă creadă… În schimb experiența cu turiștii străini este de cele mai multe ori una pozitivă și foarte motivantă pentru noi.

Cât de importantă este promovarea în mediul online/ în social media a unui hotelier? Conștientizează frunizorii din industria ospitalității rolul social media pentru promovarea afecerilor lor?

Fiecare produs, serviciu turistic pentru a fi profitabil trebuie promovat. Metoda cea mai ieftină și eficientă este promovarea online care este la îndemâna oricui și se poate desfășura în mai multe moduri: banner, motoare de căutare, rețele de socializare, portale video, ziare și reviste online și mai nou sub forma aplicațiilor pentru telefoane. Din păcate furnizorii din industria ospitalității din Bucovina încă nu au înțeles rolul pe care îl are social media în dezvoltarea afacerilor lor.

Aici intervenim noi prin rolul de a educa și a crește gradul de conștientizare a importanței de a utiliza rețele sociale. Doar 3% din pensiuni folosesc aceste unelte, și o fac într-un mod profesional. Sunt mulți proprietari care nu au făcut nici o campanile de promovare online, nu cunosc rețele de social media și rezultatele pe care le pot avea în promovarea prin intermediul lor.

Nu cred că această situație se regăsește doar în Bucovina. Dacă aruncăm o privire în mediul online constatăm că pentru multe afaceri din industria ospitalității la nivel național chiar și terminologia de social media este o necunoscută, acestea preferând în continuare să apeleze la metode învechite de a se promova, în condițiile în care doar în România sunt peste 10,6 milioane de utilizatori de internet care pot deveni consumatori de servicii turistice. Cred că nu ne permitem să ignorăm aceste cifre, indiferent în ce domeniu activăm.

Vorbeai despre tinerii care se implică în promovarea diferitelor zone ale României, să fie această tendință a lor un fel încercare de a construi o lume mai bună? Cum a fost la tine? Ce le spui acestor tineri care pornesc la drum și se implică în construirea unor proiecte cu valoare adăugată pentru comunitatea lor, deoarece demersul lor nu este unul ușor, indiferent de structura și dimensiunea acestuia?  

Vedem în mediul online o mână de tineri care au proiecte de promovare asemeni proiectului meu și cred că ei sunt adevărații ambasadori ai României. Sunt oameni care din pasiune au construit comunități uriașe și acum sunt o voce în zonele pe care le reprezintă. Mi-aș fi dorit să fim mai mulți, dar nu văd să se înghesuie lumea…și știm prea bine de ce nu suntem mai mulți.

Nu este ușor, ai  nevoie de o motivație puternică, multă răbdare și să fii super pasionat ca să poți rezista pe termen lung tuturor încercărilor. Evit să dau sfaturi…pot doar să le transmit că este incredibil ce poate face un om dacă este alimentat de un vis în care crede. Vor exista nenumărate momente când oamenii cei mai dragi s-ar putea să nu te susțină; nu contează ce spun cei din jur care mereu consideră că știu ei mai bine ce este bine să faci sau nu.

Părerea oamenilor despre noi nu ne interesează. Contează să rămânem focusați pe misiunea noastră și să nu ne abatem de la drum. Singurile așteptări pe care trebuie să le avem sunt de la noi înșine. Eu am avut puțini susținători în toți acești ani, și de cele mai multe ori nu au fost prietenii apropiați. Însă eu mi-am continuat misiunea și fără galerie de susținători.

Sunt turiști români sau străini care te caută atunci când ajung în Bucovina?

Primesc solicitări și din partea turiștilor români dar și a celor străini.

Care sunt elementele care constituie unicitatea acestui loc?

Personal, cred că viața rurală, tradițiile vii, mânăstirile pictate, turismul activ, arta extraordinară a încondeierii ouălor, mâncărurile locale simple, dar atât de gustoase sunt câteva dintre lucrurile care creează o experiență unică pentru fiecare călător care vrea să exploreze Bucovina.

Dacă un străin vrea să aleagă între Bucovina și Maramureș, de pildă? De ce ar alege Bucovina?  

Străinii aleg Bucovina cu ușurință atunci când vine vorba de o vacanță de Paști. Faptul că Bucovina este cunoscută în lume drept ținutul mănăstirilor a fost și este încă unul din motivele principale pentru care ea este destinația ideală pentru petrecerea sărbătorilor pascale, Însă acesta nu este singurul motiv, după cum spuneam mai sus. Motive să descoperi Bucovina se găsesc pentru fiecare turist care ne vizitează. De multe ori străinii care ajung în România poposesc în ambele regiuni și asta mă bucură nespus.

Ce mai are de făcut Bucovina pentru a se plasa pe o poziție cât mai bună pe piața turismului mondial?

Bucovina încă nu este ușor accesibilă turiștilor străini din cauza actualei infrastructuri, lipsa zborurilor directe din marile capitale europene către Suceava (momentan pe aeroportul din Suceava operează doar zbor direct din capitala Angliei, Londra către Suceava), lipsa unei autostrăzi care să ne lege de București, drumurile cu probleme în multe localități cu potențial turistic, lipsa personalului calificat în multe din unitățile de cazare și restaurante, proprietari de pensiuni fără experiență în domeniul turismului, lipsa parteneriatelor reale între actorii principali ce activează în domeniu, autorități, societate civilă,  și aș putea continua, însă simpla înșiruire a problemelor nerezolvate de ani buni nu ne aduce nimic bun.

Dacă eu mi-am asumat misiunea de a promova, susține și dezvolta turismul din Bucovina prin mijloacele pe care le am la dispoziție, m-aș bucura să văd în anii ce urmează cât mai multe proiecte independente care să își asume o misiune comună de susținere a turismului în  Bucovina și să reușim împreună să atragem cât mai mulți turiști străini.

Raluca Dumitrana